Promocje bankowe – jak działają i kiedy warto z nich korzystać?

Żyjemy w czasach, w których na co dzień jesteśmy zasypywani wszelkiego rodzaju promocjami. Często jest tak, że decydujemy się na zakup tylko wtedy gdy towar jest opatrzonym magicznym napisem „promocja”. Weszło nam to tak w krew, że przenosimy takie zachowania również do banków i wyparujemy okazji. Oczywiście banki wychodząc naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów podejmują wyzwanie i co róż wypuszczają nowe „promocje”. Czy jednak faktycznie są to takie atrakcyjne oferty?

Marketing dźwignią handlu także w bankach

Jednym z elementów marketingu, na który warto zwrócić uwagę jest promocja. Promocje bankowe są narzędziem służącym do komunikacji z konsumentami, przekazania im informacji o produkcie i jego walorach.

Takie działania służą przede wszystkim zwiększeniu sprzedaży, a co za tym idzie osiągnięciu założonych zysków. Pojęcie promocji jest bardzo ogólne, dlatego dzieli się na kilka elementów składowych, takich jak: reklama, aktywizacja sprzedaży, sprzedaż osobista oraz public relations.

Jeśli chodzi o reklamę produktów bankowych, jest to wszelkiego rodzaju masowa i płatna forma komunikacji z otoczeniem. Najprościej rzecz ujmując, banki posiadają produkty, które chcą sprzedać. W tym celu przeprowadzają radiowe, prasowe, telewizyjne, internetowe lub zewnętrzne kampanie reklamowe.

Sprawdź aktualne promocje bankowe: tutaj

Chodzi o przyciągnięcie uwagi konsumenta i zachęcenie go do zakupu danego produktu bankowego. Ze względu na masowość reklam, narzędzie to jest coraz mniej skuteczne. Dlatego też, działy marketingu banków poza samą reklamą dbają o aktywizację sprzedaży.

Są to wszystkie usługi i produkty dodane do podstawowego produktu, które mają zwiększyć jego atrakcyjność. Aktywizacją sprzedaży produktów bankowych będą więc dodatkowe rabaty, konkursy z nagrodami, gadżety itp. Są to również dodatkowe premie, które mogą być wypłacane pracownikom bankowym za osiągnięcie określonego poziomu sprzedaży.

Przez pojęcie sprzedaż osobista rozumieć należy natomiast wszelkiego rodzaju bezpośredni kontakt pracownika z potencjalnym klientem. Ten element promocji jest bardzo często stosowany przez banki. Pracownicy bankowi za pomocą telefonów regularnie kontaktują się z obecnymi lub byłymi klientami, oferując nowe produkty i usługi, zachęcając do spotkań biznesowych.

Taka forma promocji jest skuteczna pod warunkiem posiadania wykwalifikowanych pracowników, którzy nie będą dążyć do sprzedaży produktów za wszelką cenę. Sprzedaż osobista ma wpływ na wizerunek banku, dlatego jej stosowanie powinno być dokładanie zaplanowane i poprzedzone profesjonalną serią szkoleń dla pracowników, w celu zdobycia umiejętności radzenia sobie z klientami. Ta forma reklamy poprzez natarczywość sprzedawców również traci na swoim znaczeniu.

Jeśli chodzi o public relations, to celem tej formy promocji jest komunikacja z otoczeniem oraz kreowanie wizerunku banku. Banki bardzo często sponsorują akcje charytatywne, imprezy sportowe oraz inne imprezy masowe. W tym wypadku nie chodzi o bezpośrednią sprzedaż produktu, ale o zwiększenie rozpoznawalności, zwłaszcza wśród docelowej grupy klientów.

Czy warto korzystać z promocji bankowych?

Wśród konsumentów bardzo często panuje przekonanie, że promocje bankowe to nic innego jak próba złapania naiwnego klienta, aby wydał ciężko zarobione pieniądze, kupił produkt, a potem długo tego zakupu żałował. Takie rozumowanie nie jest słuszne i zazwyczaj wynika z niewielkiej wiedzy ekonomicznej konsumentów.

Niemal każda promocyjna sprzedaż produktów funkcjonuje w oparciu o pewne, ustalone przez bank zasady lub regulamin. Brak znajomości tych reguł zazwyczaj rodzi nieporozumienia i prowadzi do tego, że, nie otrzymujemy tego, co oczekiwaliśmy, czujemy się rozczarowani i oszukani.

Pamiętaj, świadome korzystanie z promocji bankowych wiąże się z koniecznością zapoznania się z regulaminem promocji.

Na rynku dostępne są zarówno niezwykle atrakcyjne promocje bankowe, jak również takie, które są niewiele warte. Ze względu na dużą liczbę banków dosyć trudno jest na bieżąco analizować wszystkie pojawiające się promocje, dlatego przychodzimy z pomocą.

Umiejętność oddzielania ciekawych ofert od tych mało atrakcyjnych pozwala klientom zdobywać dodatkowe korzyści. Takimi korzyściami może być atrakcyjne oprocentowanie lokaty, preferencyjne oprocentowanie kredytów, a nawet dodatkowe pieniądze.

Niektóre banki w zamian za otwarcie konta i deklarację o przelewaniu zarobków w określonej kwocie, gotowe są zapłacić. Inne z kolei, zwracają część środków za dokonane zakupy, po warunkiem, że płatność nastąpiła za pomocą karty płatniczej.

Są i takie banki, które dają swoim klientom możliwość regularnych zarobków poprzez internetowe programy partnerskie. Wystarczy polecać dany bank, a za każdą osobę, która skorzysta z polecenia i założy konto osobiste otrzymuje się wynagrodzenie.

Dlaczego banki stosują promocje?

Prezentowane powyżej promocje bankowe wydają się na tyle atrakcyjne, że przeciętna osoba może zadać sobie pytanie, po co banki to robią. Dlaczego banki gotowe są płacić za otwarcie konta albo zwracać pieniądze za przeprowadzone zakupy. Niemal każdy rodzic powtarza swojemu dziecku, że w życiu, a zwłaszcza w sprawach biznesowych nie ma nic za darmo.

Oczywiście banki oferując promocyjne produkty nie robią tego całkowicie bezinteresownie. Zazwyczaj chodzi o przyciągnięcie klienta. By to zrobić gotowe są ponieść pewne koszty w nadziei na to, że pozyskana osoba przyniesie w przyszłości zyski.

Promocyjna sprzedaż jest pewnego rodzaju inwestycją w klienta, ale to tylko od niego zależy, czy i ile bank na tej inwestycji zarobi. To bowiem konsument decyduje, czy będzie np. w przyszłości korzystał z kredytów, na których bank zarabia. Dodatkowo bank, by móc udzielać kredytów, musi posiadać określony kapitał.

Kapitał ten pochodzi z depozytów zdeponowanych na kontach osobistych lub firmowych. Niewielka skłonność Polaków do przenoszenia kont osobistych do innych banków powoduje, że dla banku istnieje duże prawdopodobieństwo, że raz pozyskany klient, bez istotnego powodu, nigdy nie przeniesie swoich środków w inne miejsce.

Jeśli do tego dodać, że w obecnie w Polsce funkcjonuje 41 banków komercyjnych, a 640 podmiotów prowadzi działalność bankową, to zaczyna być jasne, dlaczego instytucjom tym tak bardzo zależy na pozyskaniu klienta. Każdy zdobyty klient jest na wagę złota, dlatego należy oczekiwać, że banki będą musiały jeszcze bardziej starać się o jego pozyskanie. To z kolei spowoduje, że promocje bankowe w najbliższym czasie będą jeszcze bardziej atrakcyjne.

Dlaczego promocje bankowe nie są już takie atrakcyjne?

Idą zmiany. Promocje bankowe i cashback są już opodatkowane! W połowie 2014 roku Senat zaakceptował ostatecznie projekt zmian dotyczący opodatkowania promocji bankowych, a w tym m.in. zwrotów za zakupy z tytułu kart płatniczych, tzw. cashbacku. Z początkiem 2015 r. zmiany weszły w życie. Co zmieniły? Sprawdziliśmy to.

Bank pobierze 19-procentowy podatek od cashbacku?

Zgodnie z przyjętą przez Senat i podpisaną przez prezydenta nowelizacją o PIT i CIT (projekt ustaw o zmianie ustawy i podatku dochodowym od osób fizycznych, osób prawnych trafił do Sejmu na początku II kw. 2014 r.), z początkiem 2015 r. weszły w życie przepisy, które zobowiązują instytucje finansowe do odprowadzania 19-procentowego podatku od oferowanych przez siebie promocji w imieniu klienta.

Okazuje się, że nie każda promocja kwalifikuje się jednak do nowo przyjętej uchwały. Jak to możliwe? Dostrzegalne są różnice w pojęciach występujących w prawie bankowym.

Zdaniem ekspertów — uchwalone przez rząd zmiany obejmują tzw. świadczenia bankowe, ale już nie sprzedaż premiową. W tej chwili to od interpretacji podstaw prawnych zależy, czy instytucja odprowadzi 19% podatku do właściwego urzędu skarbowego w imieniu klienta, czy nie.

Do 2014 r. świadczenia bankowe były w części zwolnione z podatku

Przypomnijmy, że jeszcze do niedawna wszystkie świadczenia bankowe o wartości do 760 złotych były zwolnione z uwzględnienia w PIT. Dopiero powyżej tej kwoty instytucja była zobowiązana do odprowadzenia podatku do US, ale w praktyce – te progi były nieosiągalne dla wielu klientów detalicznych.

Wcześniej, podatnicy (patrz: banki) musieli liczyć się z wypełnieniem formularza PIT-8C; od teraz tylko PIT-8AR jako roczna deklaracja podatkowa.

Rząd chciał uszczelnienia przepisów, ale wyszło inaczej

Przyjęta przez Sejm ustawa miała zawęzić dostępność do świadczeń bankowych, ale uchwalona nowelizacja w praktyce niewiele wniosła.

Przyjęto, że zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 19% obejmuje świadczenia bankowe, ale te w ocenie wielu instytucji nie są równoznaczne z tzw. sprzedażą premiową. W efekcie doszło do sytuacji, w której część banków pobiera podatek od cashbacku, część tego podatku nie pobiera.

Nowo przyjęta uchwała nie określa bowiem wprost, czy cashback powinien być interpretowany jako świadczenie bankowe, czy też jako nieopodatkowana sprzedaż premiowa, którą nadal obowiązuje wcześniej wspomniany przez nas próg 760 złotych.

Nowelizacja jest na tyle niejasna dla analityków, że ci nie wiedzą, w jaki sposób rozliczane powinny być także wszystkie inne promocyjne oferty, a w tym m.in. bezpłatne rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowe.

Najlepsze promocje bankowe czyli jakie?

Zdajemy sobie sprawę, że wielu z naszych czytelników regularnie śledzi wszystkie promocje bankowe. Z naszej strony nie pozostaje nam nic innego, jak tylko szukać nadal najlepszych promocji bankowych byśmy mogli wspólnie z nich korzystać.

Z drugiej jednak strony chcielibyśmy podkreślić, iż każdej nowej promocji w 2015 roku należy się przyjrzeć jeszcze dokładniej, ze szczególnym uwzględnieniem punktów regulaminowych dotyczących opodatkowania. W naszych opisach promocji jest to wyszczególnione w akapicie „Opodatkowanie premii”.

Chcielibyśmy również podkreślić, że każda opisana u nas promocja jest godna uwagi i rozważenia. Nas system selekcji na wstępie odrzuca promocje wątpliwej jakości. Zapraszamy więc do naszych promocji bankowych.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *